dinsdag 27 oktober 2015

Bucketlist #66 Een pompoen uitsnijden voor Halloween

Ik hoor er al een paar lachen. 'Ha. Waarom staat dat nou op je bucketlist?' Nou anders tel jij even de  aantal Nederlanders die een pompoen uitsnijden voor Halloween. Mijn mini-me stelde me dezelfde vraag. Mijn antwoord: 'Omdat ik dat gewoon een keer wil doen.' En dat is het juiste antwoord. 

Maar wij vieren toch geen Halloween?

Niet iedereen hier in Nederland inderdaad. Maar het komt wel steeds vaker voor dat wij aan Halloween doen. Het is net een soort pré Sint Maarten. We stappen langzaam de donkere en koude dagen weer in en dat kan je het beste doen met wat leuks zodat je toch wel een beetje zin krijgt in de rommelige herfst en koude winter. Bovendien doen nu zelfs alle pretparken mee aan Halloween. Natuurlijk is het super leuk en keihard lachen als je vriendinnen zeven kleuren schijten in hun broek van een zombie, maar verdiep je toch nog een ini-mini beetje in Halloween zelf. Het is best leuk. En nee je hoeft geen expert te worden. Maar het is wel leuk om te weten waarom men nou eigenlijk een pompoen voor de deur zet.

Nou, waarom dan?

Het is best een leuk verhaal, maar je moet niet vergeten dat Halloween niet alleen om de Jack'o'Lantern (pompoenhoofd) gaat. Lees eens iets over de Allerheiligenavond, Trick or Treat of de verkleedfeesten. 
Maar.. daar heb ik het nu niet over. Ik heb het over pompoenen.

Jack was een Smid die steeds lastig werd gevallen door de duivel vragend om de ziel van Jack, maar Jack gaf nooit toe. Op een dag stelde de duivel weer dezelfde vraag en Jack zei dat hij in een boom moest klimmen om een appel voor hem te pakken. Dat deed de duivel. 
Toen Jack naar de boom liep, waar de duivel een appel aan het uitzoeken was, sneed hij een kruis in de bast van de boom zodat de duivel er niet meer uit kon. Toch vroeg de duivel aan Jack hem te bevrijden. Dat deed Jack op één voorwaarde, om hem voor eeuwig met rust te laten. De duivel hield zijn woord.

Toen Jack jaren later overleed was hij niet welkom in de hemel omdat hij met de duivel had geheuld. 
Maar ook was hij niet welkom in de hel, omdat de duivel Jack had belooft hem voor eeuwig met rust te laten. Zijn ziel was gedoemd eeuwig rond te dwalen op aarde. De duivel worp Jack nog een brandend kooltje toe om zijn weg in het duister te vinden. Dit stopte Jack in een uitgeholde knol zodat het langer kon gloeien. 

En daar komt het verhaal volgens de legende van de uitgeholde pompoen vandaan. (pompoenen waren trouwens beter voor de Halloweenvierende omdat ze in overvloed waren en makkelijker te snijden.)
Weer wat geleerd vandaag!

Mijn ervaring

Super grappig natuurlijk. Ik schrok me dood toen ik de binnenkant van de pompoen zag. Allemaal slierten. BAH!
Look at this shit! 
Ik had nooit verwacht dat het uithollen best lastig kon zijn. Maar hey. It was worth it. Ik ben best trots op mijn allereerste uitgeholde pompoen. 
Nu mag ik bij deze zeggen dat ze de kinderen op de basisscholen ook pompoenen moet laten uithollen in plaats van eikeltjes te gaan zoeken in het bos tussen de hondenpoep. Ook leuk en leerzaam natuurlijk. En niet te vergeten, ook een leuke taak voor mama die vieze doodoo onder je schoen vandaan moet halen. 
En dan denk je als docent, 'ja dikke ** teveel werk'. Nodig mij maar uit. Ik kom je wel helpen. Ook al denk ik dat de kindjes nachtmerries krijgen van de binnenkant van een pompoen. Whatever. Suck it up kid! Als ik het kan, kan jij het ook.

Maar alles bij elkaar was het me een dagje wel. De voortuin even opgeknapt en tada! Helemaal herfst-klaar. En ik ook!











Geen opmerkingen: